onsdag 21. oktober 2009

Slutt på stress.. Tai Chi meditasjon - PUST UT!

Sett av 5 minutter til litt meditasjon hver dag, så takler du stress bedre.
En av de eldste teknikkene for å minske/takle stress er nettopp å PUSTE, dype inn pust.. også ut igjen :O)

Fra og med dagen i dag så skal jeg sette av 5min til å meditere! Det er mye stress om dagen, nå som eksamen nærmer seg og man har masse og huske på. Jeg skal bli en stressfri person ved å vie 5 minutter daglig til Tai Chi. Jeg pleier vanligvis å starte dagen med 10 min "God morgen Yoga", noe som er å anbefale for å vekke kroppen.. :O)

Tai Chi Meditation Exercise -- powered by eHow.com

Thai Chi- meditasjon
Glem alle stressende tanker som ligger over deg, lese til eksamen, skrive en masteroppgave... glem de for øyeblikket.Gjør denne øvelsen et sted hvor du ikke blir forstyrret, det bør være rolig rundt deg.

1) Sitt på gulvet i en behagelig stilling/ med bena i kors. Ryggen skal være rett som en søyle, som på en måte støtter himmelen. "hvis du har svai i ryggen faller himmelen ned".
2) Lukk øynene og ser for at du sitter ved sjøkanten
3) Pust dype pust med nesen, like lange innpust som utpust. pust med nesen og bruk magen. Magen går ut på innpust, inn på utpust.
4) Ved innpust så se for deg en stor bølge som kommer mot deg, den skyller over deg, og den tar stresset ut fra kroppen din. På utpust ser du at bølgen trekker seg tilbake i havet og tar med seg stresset.
5) Gjenta denne øvelsen igjen og igjen, gradvis tar du lengre og lengre utpust og innpust.. dypere..

Ingen kommentarer: